Güzellik her zaman para eder
Op. Dr. Burak Türkyılmaz
Estetik, Plastik ve Rekonstrüktif Cerrahi Uzmanı
"Güzelliğin on para etmez, bu bendeki aşk olmasa" demiş, Aşık Veysel...
Ne de güzel soylemiş, ancak biz güzelliği aşk çerçevesinden değil de mesleki gelişim ve kariyer açısından ele alacağız. Günümüzde genç, atraktif ve canlı bir izlenim uyandıran kişilerin mesleki başarılarının daha yüksek olduğu ispatlanmış durumda. Bu sebeple birçok yönetici, dış görünüşlerine önceki yıllara nazaran çok daha önem veriyor ve biz plastik cerrahları daha sık ziyaret ediyor. Çok şeyin mümkün olduğu günümüzde güzellik artık bir kader unsuru değil, kişinin para ve zamanını yatırabileceği bir dizayn projesi... Kişinin genç görünmesi, atletik bir vücuda sahip olması, aynı zamanda mental gücünü, hırsını, disiplinini ve kişisel tarzını da yansıtıyor.
Güzellik her zaman para eder
Tarih boyunca hep güzel olmak istedik
Güzel olmak arzusu günümüzde yeni icat edilen bir şey değil. Bilinen kadarıyla insanlar varolduğu günden itibaren bu duyguya sahipti. Binlerce yıllık Mısırlı mumyalarda kuyum, makyaj ve vücut boyalarindan kalan artıklar bulundu. Gelişmiş medeniyetlerin kalıntılarınlarda krem kutuları ortaya çıkmıştı. Görünüşüne dikkat etmek, günümüzde olduğu gibi çok eski çağlarda da yemek yemek, içmek, solumak ve uyumak gibi hayatın bir parçası idi.
Güzellik her zaman para eder
Araştırmalar diyor ki...
2011 yılında Texas Üniversitesi Ekonomi Bölümü'nde yapılan bir çalışmada aynı eğitim düzeyi ve bilgi birikimine sahip çalışanlar arasında dış görünüşü daha iyi olanların %5'e kadar fazla maaş aldığı ve bunun tüm yaşama vurulduğunda, 230.000 dolarlık bir kazanç sağladığı ispatlanmış.
Güzellik her zaman para eder
Yine Alman dergisi Die Welt'in yaptığı araştırma sonuçlarına göre, Çin'de yılda 7 milyon genç üniversiteden mezun oluyor ve mesleki hayata atılıyor. Birçok açıdan aynı seviyede olup iş başvurusu yapan binlerce kişiden çoğu, dış görünüşe göre seçiliyor. Bu sebeple de Çin'de son yıllarda estetik ameliyatlarda patlama yaşanıyor. Rekabet tüm zorluğu ile karşımızda ve vahşi kapitalizm tüm vehameti ile hükmünü sürdürmekte. Dolayısıyla bu mücadeleden başarılı çıkmak isteyen yönetici ve adayları artık daha güzel olmanın peşinde.
Güzellik her zaman para eder
2008 yılında Almanya'da yapılan bir anket çalışması da gösteriyor ki; Alman erkeklerinin %90'ı mesleki başarıya ulaşmada kişinin çekici olması çok önemli.
Yine 2000 yılında Amerika'da yapılan bir ekonomi çalışmasında 2000 kişiye 100 CEO'nun vesikalık fotoğrafı gösterilmiş ve bunun uzerine sorular sorulmuş. Cevap olarak becerikli ve iyi görünümlü diye tahmin edilen kişilerin gerçekte de diğerlerine oranla ortalama %7,5 daha fazla kazandıkları ortaya çıkmış.
Güzellik her zaman para eder
Erkekler de güzelleşmek istiyor
Bunca araştırma gösteriyor ki, güzellik ve çekicilik sadece kişinin kendini iyi hissetmesi için yaptığı şeylerin toplamı değil, aynı zamanda iş hayatında başarılı olmanın yolunun da buradan geçtiğinin bir kanıtı. Özellikle erkeklerin de son yıllarda estetik ameliyatlara yönelmesi, üst düzey orta yaş üstü yöneticilerin genç görünme arzuları, spor ve sağlıklı beslenme konularında yüksek bilince sahip olmaları da bu sebeplerden...
Güzellik her zaman para eder
Mesleki başarı için en çok yüze müdahale yapılıyor
Bu doğrultuda yaptırılan müdahalelere örnek vermek gerekirse, toplamda en çok oranı yüz ve burun estetiğinin oluşturduğunu söyleyebiliriz. Orta yaş ve üstü yöneticiler, yılların getirdiği deformasyonların net gözlenebildiği yüze odaklanıyor. Yaşın ilerlemesi ve deformasyonların artmasıyla daha kalıcı işlemler uygulanıyor. Örneğin, göz kapağı ameliyatları, orta yüz germe, yüz ve boyun germe gibi... Cerrahi müdahalelere uzak duran kişilerde ise, dolgu, botoks gibi işlemler de gerçekleştiriliyor. İş hayatının başlarında ya da yeni olgunlaşmaya başlayan genç çalışanlar ise, dolgu, botoks veya cildi, cilt altı dokusunu canlandırmaya, korumaya uygun işlemleri tercih ediyor. Kadınlar için, burun ve meme ameliyatlarında, mesleki gereklilik sebebiyle yaptıranların oranında da artış olduğunu söylemek mümkün.
Güzellik her zaman para eder
Güzel olmak artık lüks değil, gereklilik
Sonuç olarak, ekonomik anlamda her geçen gün zorlaşan piyasa koşullarında, rekabetçi ortamda dış ve iç güzellik birbiri ile bağlantılı olarak algılanmakta. İstediğiniz kadar başarılı olun, dış görünüşünüze dikkat etmiyor, bakımlı ve çekici olamıyor iseniz, iş hayatına 0-1 geride başlıyorsunuz. Günümüz dünyasında, güzel veya çekici olarak algılanan kişilerin daha donanımlı oldukları varsayılıyor. Bu elbette tartışmaya açık bir konu. Ancak iş hayatının gerçekleri de ortada. Araştırmalar da ortaya koyuyor ki, insanların dış görünümleri ile olumlu algı yaratmaları mesleki yaşamları için lüks olmaktan çıkıp, gerekliliğe dönüşmüş durumda.
Güzellik her zaman para eder
Rakamsal Veriler:
- Size, kariyerinde yükselmek, hedeflediği işe girebilmek için gelen hasta oranı nedir?
Bunu direkt bu şekilde ifade eden hastalar oldukça nadir, ancak sohbet asıl sebepler ortaya çıkabiliyor. Örneğin, iş değiştirdim, yeni işime başlamadan önce daha atraktif görünmek istiyorum veya üniversiteden mezun oldum ve iş başvurularıma başlamadan önce "şurada şöyle bir değşiklik yapmak istiyorum" diyen hastalarımın sayısı da azımsanmayacak kadar çok. Profiline dayanarak, kariyeri ile ilişkilendirebileceğim hasta sayısı yaklaşık yüzde 20 oranında. Yani aslında gelen her 5 hastadan 1'i kariyeri için bizlere başvuruyor. Bundan 10 yıl önce elbette durum daha farklıydı. Bir kere bu sebeple gelindiği de belirtilmezdi. Hastalar öncelikle kendileri, sonra sosyal çevreleri için ameliyat olurdu. Ancak günümüzde bu oran neredeyse yüzde yüz arttı ve rekabetin artmasıyla kariyer odaklı ameliyatlar da çoğaldı.
Güzellik her zaman para eder
- En çok hangi meslek gruplarında rastlıyorsunuz? (Hostes, sunucu, sporcu, model vb?)
Aslında benim uygulamalarımda ilk sırayı, yukarıda saydığınız meslekler değil, yönetici pozisyonundaki hanımlar alıyor. Aslında bu bile iş dünyasındaki değişimin önemli bir göstergesi. Görsel mesleklerde ve hizmet sektörü gibi müşterisiyle birebir temasta olan meslek gruplarında kariyer anlamında estetik müdahale yaptırma oranı oldukça yüksek. Hostes, ekran karşısında çalışanlar (ekran yüzleri), modeller, sporcular, satış ve pazarlama alanında görev alanlar... Yöneticilerin yanı sıra bu meslek gruplarından da hasta başvurularımız bulunmakta.
Güzellik her zaman para eder
- Kadın erkek oranı?
Türkiye genelinde olduğu gibi benim de hasta profilim %90 kadına karşılık % 10 erkek hasta diyebiliriz. Almanya'da erkeklerin estetik cerrahi işleme başvurma oranının 2012 senesinde Alman Estetik Plastik Cerrahi Derneği'nin yaptığı araştırmaya göre ise %16.8.
Güzellik her zaman para eder
- En fazla neler yaptırılıyor, kadın/erkek kategorizasyonu?
Cerrahi estetik işlem olarak incelersek Türkiye genelinde kadın ve erkekte en çok Rinoplasti (burun düzeltme) ameliyatı yapılıyor. Sonrasında kadınlarda meme (büyütme, küçültme veya dikleştirme), erkeklerde ise yüz (yüz germe, ortayüz germe) operasyonlarıdır. Minimal invaziv işlemleri dahil edersek botoks açık ara kadın ve erkekte en fazla yapılan işlemdir diyebilirim.
Güzellik her zaman para eder
- Kariyerinde yükselme devam ettikçe tekrar gelenler oluyor mu? Bunun oranı nedir? (Örneğin terfi için dolgu&botox yaptırmaya gelen biri, sonrasında daha büyük bir atama için estetik ameliyat olmaya geliyor mu?)
Estetik, doğru zaman, teknik ve doktor ile yapıldığında, sizi hayata bağlayacak, işinizde kariyerinizde gelişiminize katkı sağlayacak bir sihirli değnek aslında. Kadınlar ve erkekler de bunun farkında.
Güzellik her zaman para eder
Türkiye estetik müdahaleler konusunda dünyadaki en iyi ülkelerden biri. Hal böyle olunca da, erişilebilir uygulamalar artıyor ve daha çok insan daha çok güzelleşiyor. Önce ufak tefek, neştersiz müdahaleler ile geliniyor. Sonrasında alınan tepkilerin olumlu olmasıyla bu ameliyatlara kadar gidebiliyor.
Güzellik her zaman para eder
Birebir iş dünyasında olan, özellikle "insan yöneten" kişiler, otoritenin, dinamizmin ve hatta yönetici-çalışan sadakatinin devamı için "genç görünmeye" devam arzusunda oluyor. Dolayısıyla evet, hastalarımın hemen hemen yarısı, invaziv müdahalelerden sonra ameliyat için de bize geliyor.