Hayal Paleti
Bugüne kadarki sanat yolculuğunuzu nasıl özetlersiniz?
"Boya,dış dünyaya ait izlenimlerimize gerçeklik katmanın,resim yapmanın bir aracı ise sıradan bir malzeme de sanatsal bir anlatımın aracı haline gelebilir." Serüvenimin çıkış noktası bu cümle oldu aslında.Hayatım boyunca biriktirdiğim, kendi yaşamımda filtre ettiğim malzemeleri kat kat boyayla harmanlayarak, katmanlar oluşturarak,kolaj ve asamblaj tekniklerini kullandığım soyut resimler üretmeye başladım. Çocukluğumdan beri hayatımda hep önemli bir yer teşkil etti resim. Figüratif resim eğitimi alarak başladım, soyuta sonradan evrildi tarzım. Resmin temelinde aslında matematik olması, Boğaziçi Üniversitesi'nde aldığım eğitimle örtüştü diye düşünüyorum. Sonrasında aldığım sanat tarihi eğitimleri de bana ciddi anlamda katkı sağladı. Ustaların işlerini görerek yola çıkmak,eserleri ve akımları derinlemesine analiz etmek resim yapma heyecan ve isteğimi ciddi oranda artırdı.Bugüne dek dört solo sergi açtım,yurtdışı ve yurtiçinde pek çok fuar ve karma sergiye katıldım.İşlerimi sergiler vasıtasıyla insanlarla paylaşmak ve bu sayede geri bildirim alabilmek motivas- yon anlamında beni pozitif yönde etkiledi.
Hayal Paleti
Hayal gücünüz üzerinde etkisi olan sanatçılar ve disiplinler var mı?
Sıradan nesneleri resmin parçası yapmak diye bakarsak dadaizme yakınım. Dada aslında sanat karşıtı bir akımdı. Birinci Dünya Savaşı'nın zulümlerine ve buna göz yuman toplumların riyakarlığına tepki olarak doğmuştu. İzleyicinin yapıtla etkileşiminin daha fazla önem kazanmaya başladığı bir dönemdi bu.Artık kimsenin yapıt karşısında pasif bir izleyici olması beklenmiyordu, hatta yapıtın bir parçası haline gelmeye davet ediliyorlardı. Dadaizmin huzur bozucu ve öfkelendirici tavrı değilse de şaşırtıcı ve algı bozucu tarafından etkilendiğimi söyleyebilirim. Etkilendiğim diğer bir akım olan soyut ekspresyonizmin duyguları özgür bırakan,özgün bir biçimde ifade edilmelerine izin veren tarafı da resimlerimde açıkça görülebilir. Robert Rauschenberg,AntoniTapies,Anselm Kiefer, Kurt Schwitters ve Alberto Burri etkilendiğim sanatçıların önde gelenlerinden.
Yarattığınız eserlerle ne ifade etmek istiyorsunuz?
Bana göre sanat simgeseldir. Bir sanat yapıtında her şeyi anlatamazsınız.Anlattığınız şey minimaldir ve sembol niteliğindedir. İşte, benim resimlerimdeki nesneler de çağrışımlar oluşturmaları amacıyla kullandığım semboller. Resimlerimin izleyici ile diyalog halinde olmasını isterim hep.Bakan değil,resmin parçası olan izleyici bana mutluluk verir. Sıradan malzemeleri sıradışı ve çağrışımlara yol açacak sanat yapıtlarına dönüştürmek, belki bu yolla izleyicinin anılarını tetiklemek,gündelik nesnelerden alışılmadık ve kışkırtıcı üretim yapmak gibi yaklaşımlarım var.Yaptığım resim, kendisine bakanı bir yerlere götürsün istiyorum. Çünkü resim benden çıktıktan sonra aslında izleyici ona anlam yüklüyor.Aynı resim sizi başka, beni başka bir yere götürüyor. Soyut resmin en sevdiğim tarafı da bu. Gözünüzle değil, zihninizle görüyorsunuz aslında.
Tema seçimlerinde nasıl bir yol izliyorsunuz?
Seçtiğim objeler varlığımın, yaşadığım dönemlerin ayrılmaz bir parçası gibi göründü hep bana. Nesnelerin de tıpkı insanlar gibi anıları var,çağrıştırdıkları günler var. Daha derinlemesine bakarsak, büyük sosyolojik ipuçları da barındırır nesneler.Onları alıp,işlevlerinden soyutlamayı seviyorum.Alışılmış algıyı bozmak da diyebiliriz.
Hayal Paleti
Eserlerinizin kurgu süreci nasıl işliyor?
Resmin kurgusu ve katmanların oluşum aşaması benim için spontan ve en keyif aldığım aşama. Bir resmi kurgulayıp, dokularını yerleştirdikten sonraki bekleme süresinde çoğunlukla başka bir resmin katmanlarını oluşturmaya başlıyorum.Eşzamanlı olarak birkaç resim yapıyorum da diyebiliriz.Bu aşamadan sonra renkler, formlar, dokular içiçe geçiyor ve birbirleriyle ilişki kuruyorlar.Soyut resmin biraz tesadüflere de açık olduğunu söyleyebiliriz.Bu tabii ki kontrollü bir rastlantısallık olmalı. Resmin temel elemanları olan renk, şekil, kompozisyon, doku, espası kullanmadaki başarı çok önemli ama bir tarafıyla da soyut resim aslında emprovize bir resim tarzı.
Sizce geçirdiğimiz pandemi süreci sanat dünyasını nasıl etkiledi?
Pandemi süreci ile birlikte online sergiler,canlı atölye ziyaretleri, online sanat sohbetleri girdi hayatımıza. Birçok sanat fuarı, müzayede ve sanat etkinliği dijital platformlarda gerçekleşti. Aslında sanat eserleri ile kurulan fiziksel ilişkinin yerini sanal ilişkinin tutamayacağını düşünüyorum fakat hiç yoktan iyidir diye bakıyorum yine de. Sanat, 'sanal'da olsa insanların ruhlarına iyi geli- yor, birleştirici ve iyileştirici olmaya devam ediyor. Online sergiler elbette izleyicinin sanat eseriyle aynı fiziksel ortamda bulunma tecrübesinin yerini alamayacaktır. Dijital sanat ortamı yine var olacak, hatta daha da gelişmiş, ilerlemiş olarak devam edecek fakat bizler her zaman sanat eserleriyle birebir iletişim içinde olmak isteyeceğiz.
Sanatçılar açısından bakarsak, beslendiğimiz bir dönem olduğunu düşünüyorum. Kendi adıma, kabuğuma çekilip, kendimi dinleme fırsatı bulabildim,yepyeni eserler üretip,bu süreci bir şekilde avantaja çevirebildim. Resim aslında kurtarıcı oldu benim için. Zaten içgüdüsel olarak, ihtiyaç duyduğum için yaptığım resim, hayata tutunmama da yardım etti. Sanatın hem sergi mekanları hem de dijital platformlarda yer alabilmesi sanat izleyicileri ve koleksiyonerlere de seçim olanağı sağladı. Herhangi bir yerde ve zamanda bir sanatseverin telefon, tablet veya bilgisayarından eserlere ulaşabilmesini, 'yeni normal' düzenin getirdiği olumlu bir gelişme olarak görmek yanlış olmayacaktır.