Estetik, fantastik, plastik
MODA

Estetik, fantastik, plastik

Kış sezonunun PVC tasarımlarını ele alırken uzay çağı modasını bir kenarda bulundurup yeni nesil realizm hakkında konuşabiliriz.

GÜNCELLEME TARİHİ: 24 Aralık 2017

Yazı Tuğçe Kayar

Çok sesli 60'ların en fantastik üretim alanı, kuşkusuz enerji ve teknoloji alanındaki gelişmelerden ilham alıp uzay yolculuğunu düşleyen moda tasarımcılarına aitti. André Courrèges, Pierre Cardin, Paco Rabanne, Rudi Gernreich, John Bates gibi tasarımcılar bu kontekstte, dünya dışı yaşama adanan koleksiyonlar yarattı. Materyal olarak da naylon, yapay deri, ısı yalıtma özelliğine sahip sentetik elyaf, spandeks ve plastik kullandı. O dönemde bir yanda haute couture'ün zarif kumaşları, diğer tarafta keşfedilecek gezegene ait olan bu ucuz ama kırışmayan, kolay kuruyan sentetik kumaşlar, şeffaf dokular, parlak ve neon renkler vardı. Uzay çağı modasının uygulayıcıları, geleceğin hiç de uzak olmadığını -hayal ederek- kıyafetler aracılığıyla fütürist ve vizyoner bir tavırla söylüyordu.


Pierre Cardin'in 1969 yılına ait PVC mini etek, kolye ve vizörüyle Raquel Welch - 60'larda PVC'yi en sık kullananlardan Courregès'e ait bir tasarım

Yıl 2017. Artık dünya dışı yaşamın varlığından, bu yeni gezegene koloni kurmaktan bahsediyoruz. Hatta şu sıralar evrenbilimci Steven Hawking, 2600 yılında enerji tüketiminin Dünya'yı bir ateş topuna çevireceği için çözümün uzay göçü olduğunu söylemekte. Tüm bunlar çok uzak bir gelecek gibi görünebilir ama moda dünyası da herkes gibi evrene dair hayal kurmaktan vazgeçemiyor. Sonbahar/ Kış 2017-18 sezonunda farklı bir evrende yaşam fikrini koleksiyonuna yansıtan ve realist kıyafetlerle karşımıza çıkan markalar arasında Chanel, Jil Sander, Dries Van Noten, Prabal Gurung, Michael Kors, Isabel Marant gibi markalar var.


MOSCHINO SONBAHAR/KIŞ 2017-18 - TORY BURCH PRE-FALL 2017

Ancak bu yazının konusu kış sezonunda 60'ların uzay çağıyla bağ kuran spesifik bir materyal: plastik. Aslında modanın 21. yüzyılı bedeni plastikle sarmalama fikrine aşina. Çok uzak geçmişe değil; sadece İlkbahar/Yaz 2012 sezonuna döndüğümüzde Maison Martin Margiela, Marc Jacobs, Reed Krakoff, Dolce & Gabbana ve 3.1 Philip Lim'in şeffaf yağmurluklara ya da gömlek üzeri şeffaf elbiselere başvurduğunu görebiliriz. Fakat plastik, vinil, PVC gibi materyallerin 2017 kışına damga vurmasının en önemli nedeni Raf Simons gibi Dior couture geçmişine sahip, modaya sanat perspektifinden bakan bir tasarımcının, Calvin Klein için nasıl bir kış koleksiyonu hazırlayacağını merak eden büyük bir moda takipçi kitlesinin karşısına, plastikle kaplı yapay sarı kürkle çıkmasıydı. Gerçi Raf Simons, Dior çatısı altındayken de Mösyö Dior'un romantik çiçeklerini ve desenlerini plastik aplike olarak tasarımlarının üzerine iliştirmişti.


DOLCE & GABBANA SONBAHAR/KIŞ 2017-18 - EMILIO PUCCI

Fakat 'Calvin Klein'da ilk Raf Simons koleksiyonu nasıl olacak?' sorusu, moda sektöründe büyük bir sosyal medya konusu haline geldi. İşte bu beklentiyle izlediğimiz defile, sonuçta moda haftasının en çok paylaşılan anlarından birine sahne oldu: Podyumda Julia Nobis'in taşıdığı, belinden PVC kaplı taşlı bir kemer geçen, yine PVC kaplı akrilik sarı maksi kürk siluet. Moda sektöründe gerçekten de hem zanaatı hem de sokak giyimini kapsadığı için 'Raf Simons etkisi' diye bir şey var. PVC gibi lüksün alanına çok sık dahil olmayan bu materyale, kış şovlarının ardından daha sık rastlamamız da bunun en önemli göstergelerinden.


MIU MIU - EMPORIO ARMANI

Sonbahar/Kış 2017 koleksiyonlarının geri kalanına baktığımızda; Miu Miu'da yakaları kürk detaylı, dikiş yerleri siyah şeritli, büyük düğmeli retro PVC bir yağmurluk karşımıza çıkıyor. Emilio Pucci şovunda da balıkçı yaka trikonun üzerine giyilen modaevinin renk kodlarına sadakatle zımbalanmış simetrik taşlı bir versiyonu. Emporio Armani'de ise tamamen şeffaf PVC blazer cekette yaka, cep ve fiyonk detaylarında saten gibi zarif bir kumaş görüyoruz. Tory Burch Pre-Fall 2017 koleksiyonunda, PVC üzerine retro grafik desenler, bir pijama takımında. Bu materyal kış sezonunda aynı zamanda bir bomber cekette de kullanılmış ve Dolce & Gabbana imzası taşıyor.


CALVIN KLEIN

PVC'nin yüksek modadaki kullanım alanına geniş açıdan baktığımızda ve geçmişle kıyaslama yaptığımızda minimalizmin yerini maksimalist bir tavra bıraktığını söyleyebiliriz. Sonuçta 60'ların uzay çağı modasından uzaklaşıp insansız araçlarının, yapay zekanın ve ters takla atabilen atletik robotların olduğu, bugünün realitesinde hayal kurmuyor muyuz?