Modanın yeni gerçeği "Meme Fashion"
MODA

Modanın yeni gerçeği "Meme Fashion"

Balenciaga’nın over-oversize puf montları, Gucci’nin soyguncu maskesi görünümlü balaklava tasarımları, Vetements’ın Frankenstein’a dönmüş modifiye spor ayakkabıları ve diğerleri… Moda dünyasına karikatürize bir tutum hakim olmaya başladı. Meme Fashion den

GÜNCELLEME TARİHİ: 7 Mart 2019

Çağla Bingöl

Meme Fashion Nedir?
Sosyal medyada küçük bir tur attığınızda Türkçe'de 'Caps' olarak geçen meme'lere denk gelmişsinizdir. Bir somurtkan kedinin bezgin bakışını pazartesi işe gitmeye benzetenlerden, Kim Kardashian'ın lüks yaşamını aktaran kareler üzerinden kendi abartılı tavırlarımıza gönderme yapanlara ve başka birçok gizli kalmış ruh halimizi anlatan kolajlar Instagram'da paylaşım rekorları kırıyor. Bu karelerden birini anlamak, 'Ben bu grupla aynı espriyi paylaşabiliyorum, onlara empati duyuyorum' demek oluyor. Belki milenyum genci olduğunuzu gösteriyor, belki yorgun bir anne, başarılı bir reklamcı ya da bizim konumuza geri gelirsek dünyanın en cool kitlelerinden biri olan 'moda kulübü'ne dahil olduğunuzu.

Yani Balenciaga'nın geçtiğimiz yıl fenomen olan Triple S spor ayakkabılarını giydiğinizde, tasarımları çok kaba olsa da bu ayakkabının 'dad shoes' (babaların giydiği kalın tabanlı ve çekiciliği olmayan spor ayakkabılar) parodi trendinin bir devamı olduğunu biliyorsunuz ve espriyi anladığınız için giyiyorsunuz anlamına geliyor. İşte, bu da sizi moda takipçisi gruba dahil ediyor. Tabii, sadece giymeniz bir yere kadar, bir de Instagram'da bu anı ölümsüzleştirmeniz gerekiyor. Çünkü artık günlük hayatta 3-5 kişiye hitap etmek kime yetiyor ki? Instagram çağında hepimiz dünyanın binbir köşesinden geniş kitlelere ulaşmak istiyoruz. Böylece markaları sürekli 'trending' konumda tutuyoruz. Yani biz böylece o markanın reklam servisine mi hizmet etmiş oluyoruz? Hayır, tam olarak değil. Daha ziyade böylece herkes kazanıyor diyebiliriz.


Balenciaga'nın uçuk bir layering örneği olan palto tasarımı, bir 'caps' ya da diğer adıyla meme'de Friends dizisinden bir sahne ile yan yana geliyor.

Moda Dünyasında Meme Fashion Nasıl Şekilleniyor?
Reklamcılığın en eski klişelerinden birini aklınıza getirin: 'Reklamın iyisi kötüsü yoktur!' Yani Gucci 90'lardan bir daha asla su yüzüne çıkamaz dediğimiz bel çantalarını makyajlayıp 2016'nın must have parçası olarak bize sunduğunda, belki ilk günler biraz dalga geçildi. Ama birkaç ünlü, birkaç da influencer çantaları en şık pardesüleri üzerine takıp da iyi bir filtre ile paylaşınca bir anda gülme sesleri kesildi. Artık herkes o çantayı istiyordu, ki aslında çanta zaten 2018 sonunda moda arama motoru Lyst'in yaptığı ölçüme göre hala internetin en çok aranan parçaları arasındaydı.

Yeni şov parçaları internet için yapılıyor
Geçmiş yıllarda moda evleri podyuma birkaç tane 'şov parçası' sürerdi. Bunlar çoğu zaman medyada 'Kim giyecek ki bunları?' denerek eleştirilirlerdi. Şimdi Balenciaga'nın podyumunda gördüğümüz, 2 oda 1 salon puf montlar da bu mantıkla hazırlanıyor ama artık isimleri 'Instragram parçası' ve sokakta bir influencer'ın ya da ünlünün üzerinde gerçekten görebiliyorsunuz. İşte, giyilen bu parçalar üzerinden de meme hesapları en iyi espriyi bulmaya çalışıyor. Yani günün sonunda @thefatjewish, @beigecardigan, @siduations, @sainthoax ve @9gag gibi hesapların dikkatini çekebilecek bir tasarıma imza atan kazanıyor.


Jacquemus'un devasa boyuttaki rafya çantası

Son dönemin en konuşulan Meme Fashion örnekleri
Dönemin Meme Fashion kralı kesinlikle Demna Gvasalia! Balenciaga için ürettiği oversize puf montlardan ve Triple S spor ayakkabılardan zaten bahsetmiştik. Bunların yanı sıra Crocs terlikleri platform tabanlı ve balonlu sakız pembesinde satışa sunduğunda tüm basının dikkatini üzerine çeken marka, aslında kendinden bir önceki sezon Christopher Kane'in mücevherli Crocs yorumunun bir basamak üzerine çıkmış ve Kane'den rol çalmıştı. Ama marka adına en yüksek Meme Fashion verimi 'Balenciaga 7 layers Jacket' ile alındı. Çünkü ikonik dizi Friends'ten Joey karakterinin bir bölümde Chandler'ın tüm kıyafetlerin üst üste giyerek "I'm Chandler, could I be wearing any more clothes?" dediği sahneyi akıllara getirdi.


Third'ün sloganlı trikosu Meme Fashion trendinin örneklerinden

Gucci'nin 'wunderkid'i Alessandro Michele ise bilindiği üzere Ugly Fashion trendinin kralı. Yarattığı maksimalist estetik üzerine çok yazıldı, çizildi ama yeterince Meme Fashion malzemesi olamadı. O da kendisi ilk adımı atarak meme fenomenleri ile bir saat lansmanı için çalıştı. Marka asıl meme dünyasındaki parlama anını 2018 Sonbahar/ Kış defilesi için kendi kafaları ve minyatür boy ejderhalarının replikalarını taşıyan modellerle yakaladı. Vetements ise son dönemde adeta Balenciaga için bir laboratuvar markaya dönüştü. Modanın tatlı genci Jacquemus'un 'La Bomba Hat' isimli rafya plaj şapkası da yine kumsalda şemsiye yerine geçebilecek boyutu ile akımın başarılı örneklerindendi. Bu sezon yanına bir de dev boy rafya çanta ekleniyor. Yeezy ise Kanye West'in sokak dilencilerinde görülecek kadar hırpani bir görünümü binlerce dolara moda dünyasına pazarlaması ile meme'lere konu oldu. Türkiye'de ise Third markası sloganlı tasarımları ile Meme Fashion'ın lokal versiyonlarına göz kırpıyor.


Donald ve Melania Trump çifti de meme'lere sık sık konu olmakta

Meme Fashion akımının geleceği
Meme Fashion, 2019'da güncelliğini artırarak sürdürecek. Bunu bize sezon defilelerinde gördüklerimiz az çok gösteriyor. Meme fenomenleri de büyük ihtimalle bu akımdan çıkar elde etmek için markalar ile daha yakın temasta bulunacak. Fakat bu da bazen samimi bazen de reklam kokan örnekler sunacak. Sokaklar Meme Fashion akımının zirve noktasını 2019 içinde yaşayacak çünkü fast fashion markalar da pastadan paylarının peşinde. Sonra her fani akım gibi Meme Fashion da solup yitecek. Ta ki birgün bir moda tasarımcısı geçmişe dalıp 2010'ların son yarısında olan biteni tozlu raflardan çıkarıp bizlere tekrar hatırlatmaya karar verene dek...


Gucci defilesindeki abartılı öğeler, adeta sosyal medya gençliği arasında bir konu başlığı olmak için hazırlanmış gibiler