Sürdürülebilir moda
Bazaar rehberliğinde, dünyaya karşı sorumluluğu unutmadan alışveriş yapmanın yolları...
GÜNCELLEME TARİHİ: 13 Mart 2019
YEŞİL DEVRİM
Çevrenin tehdit altında oluşu artık moda sektörünü daha da ilgilendiriyor. Gabriela Hearst, Sonia Rykiel, Salvatore Ferragamo ve Maggie Marilyn gibi markalar, zehirli kimyasalların doğaya salınımına engel olmayı amaçlayarak artık geleneksel tekstil kumaşlar yerine organik pamuk, ipek ve yün ile üretim yapmayı tercih ediyorlar.
Gabriela Hearst trençkot - Sonia Rykiel süveter
Öte yandan, 2021 yılında naylon kullanımını tamamen durduracağını açıklayan Everlane markası, dış giyim koleksiyonu ReNew'u üç milyon plastik şişenin geri dönüşümüyle hazırlıyor. Stella McCartney ise, naylon yerine balık ağları ve endüstriyel plastiğin geri dönüştürülmesinden elde edilen Econyl adlı kumaşlar ile üretim yapıyor. Ayrıca tasarımcı bu konuda bir adım daha ileri giderek, yapıştırıcı madde kullanımı yerine, çengel ve dikiş tekniği ile geri dönüştürülebilir sneaker'lar tasarlıyor.
ETİK KAYNAKLAR
Yüksek mücevher dünyası için 'şeffaflık' artık şıklığın yanı sıra anlam yüklü bir kavramı sembolize ediyor; çevre ve insana duyarlı madencilik gittikçe yaygınlaşıyor. Mesela Tiffany & Co. yakın zamanda yaptığı bir açıklamada, tedarik ettiği elmasın kesinlikle şiddeti finanse eden çatışma bölgelerine ait olmadığını ve bu taşların da kaynağını kanıtlayan belgelerle satılacaklarını belirtti. De Beers ise kullandığı blockchain teknolojisi sayesinde tasarımlarda yer alan değerli taşların çıkarıldığı madenleri takip ediyor.
Tiffany & Co. True yüzükler - Fernando Jorge küpeler
Aynı şekilde Chopard, tasarımlarında sadece etik kaynaklı altın kullanımına yer veriyor. Tüm bunların ötesinde, tasarımcılar artık değerli malzemeler yerine yenilenebilir alternatifleri tercih ediyorlar. Tasarımlarında fildişi yerine yerel Brezilya palmiye meyveleri kullanan Fernando Jorge en yaratıcı örneklerden biri.
EL İŞÇİLİĞİNDE LÜKS
Etik sahibi lüks, ham maddeden çok daha fazlası: Bu anlayışa göre modanın sürdürülebilir olması demek, üretimin insani şartlara uygun gerçekleşmesi anlamına geliyor. Gucci'nin yeni Equilibrium adlı manifestosu, modaevinin dünyadaki sınırlı kaynaklara saygı duyacak şekilde yönetileceğine dair sözler içeriyor.
Aynı zamanda Gucci'nin I was a Sari projesi de Mumbai'de zor şartlar altında yaşayan kadınlara çanta dikim atölyelerinde iş imkanı sağlıyor. Türünün tek örneği parçalar üretmeyi destekleyen bu tarz projeler, etik ve yükselen bir trend. Bakınız; Edun'un Madagaskar'da elde hazırlanan çantaları.
ÇEVRECİ İŞBİRLİĞİ
MAISON-DE-MODE.COM iyiliksever bir alışveriş sitesi olarak karşımıza çıkıyor. Kurucuları Amanda Hearst ve Hassan Pierre, dünyayı arşınlayarak çevreye ve sosyal sorumluluğa karşı saygılı, özel ve sıra dışı parçaları bu sitede bir arada topluyor. Bunun en güzel örneklerinden biri, Brezilya kökenli Osklen markası.
Süpermodel Natalia Vodianova Osklen sörf tahtası ile
Amazonlar'da avlanan dev balık pirarucu'dan arta kalan derileri toplayan marka, çevreci bir atılımda bulunarak bu atık derileri dönüştürüyor ve egzotik ayakkabı, çanta ve hatta sörf tahtası tasarlıyor. Maison de Mode iş birliği içinde olduğu bu gibi markaların sürdürülebilirlik prensibine ciddiyet göstermeleri için türlü koşullar sıralıyor; geri dönüştürülmüş, organik, hayvanlara zararsız, yardımsever, el yapımı ve adil ticaret.
YEŞİL HALI
Eco-Age'in kurucusu Livia Firth, son on yıldır sürdürülebilir modayı A sınıfı müşteriler üzerinde objektif önünde taşıyor ve Green Carpet Challenge adını verdiği projeyi yürütüyor. Firth bu mesajı Hollywood'da yaymak üzere Armarium ile iş birliğinde bulunuyor; Oscar törenine yakın bir zamanda bu adreste bir pop-up mağaza açmayı planlıyor.
Dundas elbise - Hunting Season çanta
Plan kapsamında stilistlerden oluşan bir ekip, müşterilere 25 Şubat'a kadar gardıropları yeşile duyarlı düzenlemenin yollarını öğretiyor olacak. Bir tüyo: Sık giyeceğiniz parçalara yatırım yapın, tek seferlik olanları ise kiralayarak eğlenin.
KELEBEK ETKİSİ
Sürdürülebilir modaya uygun alışveriş yapmak için Butterfly Mark ibaresine, yani çevreci sertifikaya ve Positive Luxury ödülüne sahip etiketlere dikkat edin. Londra kökenli bu organizasyon aynı zamanda Louis Vuitton, Gabriela Hearst, Dior, TAG Heuer ve Givenchy gibi markaların da katılımıyla sosyal bilinci artırma yönünde insanlar ve gezegen üzerinde pozitif etki oluşturmayı hedefliyor.