Süper Kadın: Jessica Alba
MODA

Süper Kadın: Jessica Alba

Aksiyon filmlerinde başrol oynarken üç çocuk büyütüp, multi milyon dolarlık bir şirketi yönetmek, Jessica Alba için zorlu ama heyecan verici bir mücadele. 38 yaşındaki yıldız, olağanüstü başarısının ardında yatan olağan gerçekleri anlatıyor.

GÜNCELLEME TARİHİ: 9 Aralık 2019

Lydia Slater

Dark Angel dizisinde genetik özellikleri değiştirilmiş bir kadın asker, Marvel filminde kadın kahraman Sue Storm, son olarak LA Finest dizisinde sert dedektif rolüyle karşımıza çıkan Jessica Alba'nın ismi kadın karakterlerin yenilmez gücünü ortaya koyan başarılı rollerle bütünleşti. Gerçek hayatta ise Alba'nın yaşadığı en zor profesyonel deneyim Honest Company şirketini kurmak olmuş: "Başarılı olacağım konusunda ciddi şüphelerim vardı" diyor. 12 yaşında oyunculuk dünyasına adım atan Alba, şirketin kuruluş sürecinde bir yandan yeni doğum yapmanın stresiyle mücadele ederken, diğer yandan yeni atıldığı iş alanında deneyiminin ve eğitiminin olmamasının yarattığı dezavantajla yüzleşmek zorunda kalmış.

Tüm bunlara rağmen 2015'te, yani Alba doğal bebek ürünleri ve kozmetik imparatorluğunu kurduktan sadece üç yıl sonra, Honest Company tam 1.7 milyar dolar değer kazandı. 2016 yılında ise Alba'nın kendisi Forbes tarafından 340 milyon dolar net değere sahip olarak listelendi. Bu yıl Amerikalı yıldızın kozmetik şirketi Honest Beauty Avrupa'ya giriş yaptı ki, Sussex Düşesi Meghan Markle'ın 2018'deki düğününde markanın allığını kullanması Avrupa'daki popülerliğini fazlasıyla artırmıştı.

Yeni bir markanın verdiği en büyük mücadelelerden biri, çekirdek müşteri kitlesini oluşturabilmek. Bu noktada, girişimci ünlülerin halihazırda sahip oldukları global takipçilerinin gücünden yararlanmaları şaşırtıcı değil. Gwyneth Paltrow'un Goop oluşumundan Rihanna'nın Fenty Beauty'sine ve Beyoncé'nin Ivy Park spor giyim koleksiyonuna; yıldızlar takımı, eğlence dünyasının gençliği yücelten ve yaş almayı bir dezavantaja dönüştürebilen parametrelerine karşılık, kariyerlerini farklı alanlara taşıyarak uzun süreli başarıyı garanti altına alıyor. Ve yeni bir sektöre adım atarken, 'kendinden emin kadın' rolü sergilemenin kimseye bir zararı olmaz. Alba, "Şöyle bir teorim var; kendinden emin göründüğün sürece her şeyi başarabilirsin. Ne yaptığın konusunda hiçbir fikrin olmasa dahi..." diyor.

Honest Company'i kurma sebebi ise oldukça açık: Küçüklüğünde yaşadığı kronik astım ve alerji sorunları nedeniyle uzun süre hastanede tedavi görmüş, ameliyat olmuş ve ilaç kullanmış. Benzer sorunları çocuklarının yaşamasını istememiş. "Anne olduğum zaman kendi sağlığımı da daha fazla düşünmeye başladım çünkü yaşamının her anında çocuğumun yanında olmak istediğimi fark ettim" diyor ve hamilelik döneminde yaşadığı bir anıyı paylaşıyor. "Annemin önerdiği bir çamaşır deterjanı markasını kullanmaya başlamıştım ve vücudum bu ürüne tepki göstermişti. Aniden bebeğimin de bu tip bir alerji yaşama olasılığı olduğu aklıma geldi ve alerji sebebiyle boğazının şişme riskini düşündüm! Bu ihtimal beni gerçekten çok korkuttu. Honest Company'i kurma ve ürün geliştirme aşamasında beni motive eden en büyük etken bu deneyim oldu. Alba, kendisi için zaten zorlu olan bu süreçte, doğru ürünleri bulmak için harekete geçtiğinde kafasının daha çok karıştığını söylüyor: "Her yerde bilgi kirliliği vardı. Organik içeriklerin iyi olduğuna inanırdım ancak organik bir ürüne dahil edilen farklı bir içerik asla kullanmamam gereken bir şey olabiliyordu. Ya da ürünün ambalajında yaprak ya da doğaya dair bir simge varsa bu ürünün benim için daha yararlı olduğunu düşünürdüm fakat bu simge sadece ürün paketiyle ilgili bir bilgi verebiliyordu. Şirketi kurarken tamamen şu ihtiyaca odaklandım; benim ve bebeğimin çevresinde olan, temas ettiğimiz ve kullandığımız her şey güvenilir olmalıydı." Bu nedenle yarattığı markanın adını 'Honest' koyan Alba, böylece hem dürüstlüğe vurgu yapmak hem de kızının adı Honor'dan ilham aldığını göstermek istemiş.

Alba'nın bu işe girişme sebebi son derece anlaşılır olsa da, çevresinin desteğini alması kolay olmamış. "Üç yıl boyunca insanlara derdimi anlatmakla uğraştım. 'Ne yapmak istiyorum edin?', 'Neden böyle bir şey yapasın ki?' diye soruyorlardı. Özellikle erkek yatırımcılar konuyu anlamakta zorlandılar. Genellikle bu konuyu eşlerine danışmak ve iyi bir fikir olduğuna dair onların onayını almak istediler. Benimle aynı deneyimleri yaşayan kadınlar ise böyle bir markanın daha önce kurulmamış olmasına inanamadılar."

Kuruluş aşamasında yaşadığı güçlükler, Alba'nın hem imaj hem de organizasyon olarak müşterisini mümkün olan en iyi şekilde yansıtan bir marka yaratma arzusunu daha da pekiştirmiş. "Günümüzün devasa markaları neden güncelliğini yitirmiş bir işleyişe sahipler anlamıyorum" diyor. Neden günlük hayatımızın her anını etkileyen tüm bu alanlarda 'erişebilir' taraf onlar oluyor? Ben böyle bir marka yaratmanın, doğrudan müşteriyle ilişki kurmak ve daha insani bir yaklaşım sergilemek için harika bir fırsat olduğunu düşündüm.

17 ürünle start alan Honest Company, müşteri talepleri ve Alba'nın pazarda gördüğü eksiklikler doğrultusunda ürün yelpazesini giderek genişletiyor. "Örneğin piyasadaki bebek çantaları oldukça feminendi. Öyle ki, kocam dahil pek çok erkek onları taşımak istemiyordu. Ben de her iki cinsin de rahatlıkla kullanabileceği tarzda çantalar tasarladım."

Yedi yıldır Honest için çalışan Alba, zamanla sezgilerine güvenmeyi öğrendiğini söylüyor. "İç sesimi dinledim ve kararlarımı hep bu yönde verdim" diyor, ardından aynı vizyonu paylaşan bir ekip kurmanın önemine değiniyor: "Ekibiniz ne kadar iyiyse, siz de o oranda başarılısınız. Güçlü ve zayıf yönlerinizi anlamalı, aradaki boşlukları sizinle aynı değerlere ve dürüstlüğe sahip insanlarla doldurmalısınız."

2017'de markada köklü bir değişime giden Alba, bugün ekibin büyük kısmını kadınların oluşturduğunu söylüyor. Peki, kendisi iyi bir patron mu? "Çalışanlarım benim için çok önemli. Her zaman mükemmel olduğumu söyleyemem ama kalbim ve niyetim doğru frekansta." Ekliyor; "Değişmeyen tek gerçeğim, çocuklarımın daima önceliğim olması."