"Stil içten dışa beslenir"
MODA

"Stil içten dışa beslenir"

"Her stil bir hikaye anlatır” diyen imaj ve stil danışmanı Yeşim Tuncel ile hem iyi bir imajın olmazsa olmazlarını, hem de içinde bulunduğumuz dönemdeki alışveriş alışkanlıklarımızı konuştuk. Evde psikolojimizi iyi tutmak, görüntülü konuşmalarda giydikler

GÜNCELLEME TARİHİ: 20 Haziran 2020

Sinem Dönmez
Fotoğraflar Kutup Dalgakıran

Vakko ESMOD, ODTÜ işletme, Marmara pazarlama… Geçmişinizde birçok farklı alan var. Sizin imaj yolculuğunuz nasıl başladı?
Kumaşlarla tanıştığımda beş yaşındaydım. Anneannem geleneksel bir terziydi, diktiği kıyafetlerin artan kumaşlarından oyuncak bebeklerime kıyafetler diker ve çok eğlenirdim. Singer dikiş makinasının sesi hâlâ kulağımdadır. Orta Doğu Teknik Üniversitesi İşletme Bölümü mezunuyum, Marmara Üniversitesi'nde pazarlama dalında yüksek lisansımı yaptım. Sanayi ve bankacılık sektörlerindeki tecrübemin ardından, uzun yıllar Otomotiv Sanayi Derneği İletişim ve Dış İlişkiler Koordinatörü olarak çalıştım. İçsel bir dönüşüm yaşadığım bir dönemde sanatla uğraşmanın bana iyi geleceğini fark ettim ve dublaj, ardından da oyunculuk eğitimi aldım. Bu eğitimlerde nefesin, duruşun, beden dilinin ne kadar önemli olduğunu keşfettim. Son olarak Vakko ESMOD'da Stil ve İmaj Danışmanlığı eğitimimi tamamladım.

Tüm bunlar sizi bugün olduğunuz yere getirdi…
Tam da öyle. Uygun bir stil, doğru renk kullanımı ve etkili imaj çalışmasıyla çevremizdeki insanlarla mükemmel bir iletişim düzeyine ulaşabileceğimizi fark ettim.

İmaj ve stil danışmanlığının farkı nedir?
Stil danışmanlığı, kişiye özel bir stil yaratma süreci. Yüz, vücut, renk analizi ve moda kimliğinin belirlenmesiyle yapılan bir çalışma. İmaj danışmanlığı ise daha çok kişinin doğru algılanmasını ve doğru mesajları verebilmesini amaçlıyor.

Röportaj öncesindeki sohbetimizde, biri olmadan diğeri olmaz dediniz, neden?
Stil ve imaj danışmanlığı birbirinin tamamlayıcısıdır her zaman. Şöyle ifade edeyim; stil içten dışa beslenir. Önce ruhunuz dingin olmalı, kendinizi iyi hissetmelisiniz ki, karşı tarafa özgün stilinizi etkili bir şekilde yansıtabilin. İlk kez tanıştığımız biri tarafından doğru algılanabilmek için sadece 4 saniyemiz var. Bu yüzden ilk izlenimi doğru yönetmek elimizde.

Peki, bu dört saniyede ne yapmalı?
İletişimde sözcükler yüzde 7, ses yüzde 38, beden dili yüzde 55 etkilidir. Yani iletişimde ne söylediğiniz değil, nasıl söylediğinizdir önemli olan. İnsan kendi yüzünü tabii ki değiştiremez ama sıcak ve samimi bir gülümseme ile iletişime başlamak elinizde olan bir şey.

Yani imaj ve stil danışmanlığı birlikte mi daha işlevsel?
Etkili bir imaj doğru nefesle başlar. Beden dilinin, duruşun, ses tonu ve mimiklerin doğru kullanımı, doğru bir imajın olmazsa olmazlarıdır. Başarılı imaj yönetimi, istediğimiz gibi algılanmamızı ve dolayısıyla kendimizi iyi hissetmemizi sağlar. Kişisel imaj yönetiminde asıl amaç budur. Etkin imaj çalışmasından sonra kişiye özel stil yaratma süreci başlamalıdır. Herkes özgündür aslında; renkleri, enerjisi, ifadesiyle… Gökkuşağındaki renkler kadar yansıma var insan bedeninde. Stiliniz sadece sizi yansıtmalı, adınız soyadınız gibi sadece size özel olmalı. Güzel ve etkili bir tonlama, yüz, göz ve vücut hareketleri bu yansımanın bir parçası olmalı. Renklerin güzelliğini kişiye özel beden ve ruhla birleştirerek, etkili imaj ve özgün stili birlikte oluşturmayı amaçlıyorum her zaman. Bu nedenle bu iki danışmanlığın birbiriyle uyumlu devam etmesi gerektiğini düşünüyorum.

Online stil danışmanlığı da yapıyorsunuz.
Danışmanlık sürecimiz bir sohbetle başlıyor. Bu, danışmanlığın en temel ve önemli adımı benim için. Özel bir metot dahilinde sorduğum sorular yoluyla danışanın karakterini, duygu ve düşünce yapısını, değerlerini, hayata bakışını analiz ediyorum. Bu çalışmanın sonunda, farkındalıklarımı ve kurumsal iş hayatı tecrübemi birleştirerek, danışanlarım için kendilerini en doğru şekilde ifade edebilecekleri ve içinde iyi hissedecekleri özel bir stil yaratıyorum. Meslek ve yaşlarını da dikkate alarak moda kimliklerini belirlemiş oluyorum. Sonrasında sürece renk, yüz ve vücut analizi de dahil oluyor. Tüm bu çalışma sonucunda, uzun süre faydalanacakları yazılı bir stil rehberi hazırlıyorum.

Online kişisel imaj yönetiminde neler yapıyorsunuz?
Danışanımla birlikte öncelikle doğru nefes almayı tekrar deneyimliyoruz. Tekrar diyorum çünkü bebekler doğru nefes almayı bilerek dünyaya geliyorlar. Doğru nefes diyafram nefesidir. Ancak zamanla stres, koşturmaca bizi göğüs nefesi almaya zorluyor ve doğru nefes almayı unutuyoruz. Danışanlarım, yaptığımız egzersizlerle diyafram nefesini, yani kaliteli nefes almayı tekrar öğrenmiş oluyor. Sonrasında, doğru beden duruşu, artikülasyon teknik ve egzersizleri ile birlikte doğru tonlama ve güzel konuşma eğitimi ve beden dilinin doğru kullanılmasını kapsayan bir eğitim programı sunuyorum.

Bunlar iyi bir imajın olmazsa olmazları mı?
Kesinlikle öyle. Doğru nefes almak kişinin özgüvenini de artıran önemli bir faktör. Bir topluluğa hitap eden bir yönetici doğru nefes almayı bilmiyorsa, stres yönetimini verimli yapamayacak, dolayısıyla konuşmasında istediği performansı gösteremeyecektir.

Pandemi sonrası yeni ekonomik düzende moda ve alışveriş alışkanlıkları nasıl değişecek sizce?
Pandemi sürecinin bazı konularda insanlara farkındalık kazandırdığını düşünüyorum. Az ama kaliteli ürün satın alma alışkanlığı zaten alışveriş felsefemizin ana mantığı olmalı. Önümüzdeki dönemde, bu satın alma eğiliminin daha çok benimseneceğini düşünüyorum. Kaynaklarımızın hem kısıtlı hem de çok daha değerli olmaya başladığı bugünlerde, ödediğimiz paraya karşılık elde ettiğimiz değer bizim için çok daha anlamlı olacaktır.

Burada da yatırım gardırobu giriyor devreye.
Yatırım gardırobu, tüm gardırobumuzun yaklaşık yüzde 70'ini oluşturur ve uzun yıllar kullanılmak üzere bir kere satın alma kararı verdiğimiz, kalitesi yüksek giysi, ayakkabı, çanta ve aksesuarları kapsar. İyi bir yatırım gardırobuyla daha az ve öz tüketim mantığı uygulanabilir. Sürekli bir şey satın almak yerine sadece yüzde 30'luk ihtiyacı stilimize uygun ama trend olan parçalarla karşılamak, satın alma davranışımızı iyileştirmek için faydalı olacaktır. Yakın geleceğin modası; insancıl, kültürel zenginliği olan ve ruhumuzu doyuran parçaların talep edileceği bir dünya olacak.

Psikolojimizi sağlam tutmak için neler giymeliyiz?
Keyifli veya özel anılarınızın olduğu, giydiğinizde size pozitif duyguları hatırlatan kıyafetleriniz bu dönemde sizi keyiflendirecektir. Kokunun psikolojimiz üzerindeki etkisi de önemli. Güzel anıları, sevdiğiniz kişileri hatırlatan parfümlerinizi kullanarak olumlu etkiyi artırabilirsiniz.

Bu sıralar sık gerçekleştirdiğimiz görüntülü toplantılar için neler tavsiye edersiniz?
Evden yapılan görüntülü konuşmalarda da stilimizden taviz vermeden, ofise gidiyormuş gibi, aynı özen içinde olmamız gerektiğini düşünüyorum. Evdeki rahatlık psikolojisi giyime yansıtılmamalı.

Kariyerimiz ile stilimiz arasında nasıl bir ilişki var? İyi bir kariyer için iyi giyinmek şart mı? Herkese uygun birkaç ipucu verir misiniz?
Stilimiz ve imajımız, kariyer hedefimizde bir sonraki basamağa hazır olduğumuzu belirtmeli. İyi bir imaj ve doğru bir stil akademik ve kişisel başarılarımızın üzerine eklenir. Özellikle üniversite çağındaki gençler, stillerini bu yaşlarda oluşturmaya başlamalılar. Kendilerini tanıma sürecine erken başlarlarsa, stil ve imajları ile bilgi ve tecrübelerini, kariyerlerinde avantaja çevirebileceklerini düşünüyorum.

İyi bir imaj için gardırobumuzda olması gereken parçalar neler?
Kadınlar için siyah klasik pantolon, küçük siyah elbise ve ipek bluz. Erkekler için lacivert blazer ceket, lacivert takım ve beyaz gömlek. Gardırop detoksu hakkında ne düşünüyorsunuz? Şimdi tam zamanı, yaza hazırlık için çok uygun bir zaman, herkesin vakti de var. Gardırop detoksunu kıyafet, ayakkabı, çanta ve aksesuarlar detayında yapmak gerekir. Detoksun en can alıcı süreci, gardıropta kalan kıyafetlerin aksesuarlar ile kombinlenerek fotoğraflarının çekilmesi ve sonrasında rehber olması açısından bir lookbook hazırlanmasıdır.