New York'ta Ağustos

04.08.2020, Salı

New York nefis bir Ağustos ayı yaşıyor. Herkes ve her şey dışarıda.

Bu, New York'un yeni yaz normali oldu; içerideki hayat virüs sebebiyle güvenli olmayınca tüm hayat dışarı taşındı, sokaklara ve yollara. Ve açıkçası hiç de fena olmadı. Ayrıca gerek enfeksiyon rakamları gerekse ölüm sayıları minimum seviyelerde seyretmeye devam ediyor. Çünkü herkes maskesini takıyor, sosyal mesafesini koruyor ve ellerini yıkıyor. Sosyal ve sanatsal aktivitelerde de yeni yeni hareketlenmeler başladı. Yine de büyük çoğunluğu 2021' i bekleyecek gibi görünüyor. Bir değişiklik olmazsa The Metropolitan Museum of Art 29 Ağustos'ta kapılarını açmayı planlıyor. New York Historical Society 14 Ağustos'ta ücretsiz açık hava sergisi ile geri dönüyor. 9/11 Anıtı 4 Temmuz'da ziyaretçilere açıldı. Kütüphanelerden bazılarında kitap alma ve verme işlemleri kurallar çerçevesinde başlatıldı. Sanat takviminde öne çıkanlara gelince...

Ayşe Sarıoğlu

50 ARTISTS: ART ON THE GRID
Public Art Fund, 50 New York merkezli, gelişmekte olan sanatçı grubunun yeni çok platformlu sergisi olan Art on the Grid'i sunuyor. Sergi, 2020 baharında Covid-19 pandemisine doğrudan yanıt olarak tasarlandı. Geliştikçe, salgına paralel, keskin ve acı verici sistemik ırkçılık odak noktası haline geldi. Şimdi her iki kriz de serginin temelini oluşturuyor. Şehir, ülke ve dünya bu olaylarla değişeceğinden serginin yeniden bağlanma ve yenilenmeye odaklanması daha da acil hale geldi. Eserler şifa ve kayıp, topluluk ve tecrit, samimiyet ve yalnızlık ve daha adil, kapsayıcı ve eşitlikçi bir geleceğin yaratılması gibi birkaç farklı temanın birlikteliğinden oluşuyor. 500 JCDecaux otobüs durağı ve beş ilçenin tamamında 1700'den fazla LinkNYC kioskunda yerini alan çalışmalar, New York şehrinin bastırılamaz yaratıcı ruhunu hatırlatıyor ve şehri bu yaz ücretsiz bir açık hava sanat galerisine dönüştürüyor. Public Art Fund, yıllardır sanatçılar ile buna benzer işbirlikleri oluşturuyor. 80'lerin AIDS krizine yanıtlarından biri olan General Idea and Gran Fury projesi ve Ai Weiwei'nin küresel mülteci krizi odaklı 2017 sergisi Good Fences Good Neighbors buna iki örnek. Art On the Grid adıyla şehir genelinde 500'den fazla platformda sergilenen 50 eser 20 Eylül 2020'ye kadar görülebilir.


Maria Lassnig: Spotlight

Avusturyalı ressam Maria Lassnig, 49 yaşındayken Paris'te yaşıyordu, yeterince başarılıydı ama kendini yücelten erkek akranları tarafından boğulmuş hissediyordu. 1968'de sanat dünyasının merkez üssü Avrupa'dan ABD'ye, Lassnig'in sözleriyle "güçlü kadınların ülkesine" geçti. Sanatçı, sonraki 12 yıl boyunca büyüyen anlaşılmazlık içinde New York'ta yaşadı. Kariyerinden vazgeçmekten ziyade, Amerikalı tüccarların "beden farkındalığı" olarak adlandırdığı görme dışındaki duyulara dayanan cesur yaklaşımlarına pek ilgi göstermemişti. Büyük beğeni, neslinin diğer kadın sanatçılarında olduğu gibi Lassnig'e de geç geldi; 2014 yılında ilk ABD müze retrospektifinin açılmasından kısa bir süre sonra, 94 yaşında öldü ve itibarı o zamandan beri giderek büyüyor. Petzel Gallery'nin sitesinde sadece online izlenebilen büyüleyici Maria Lassnig: Ode to New York bir sergi gibi değil, daha çok bir karalama defteri gibi; anonimliğin özgürlük olabileceği bir şehirde sanatçının özel revizyonlarına bir göz atıyor.


ALEXIS ROCKMAN: LOST AT SEA

Koronavirüs salgını ve polis tarafından vatandaşlara uygulanan vahşet bugünlerde endişelenmek için çok haklı sebepler. Ancak tüm bunlarla birlikte iklim değişikliği dünya için en yıkıcı tehditlerden biri olmaya devam ediyor. New York ressam Rockman, 80'li yılların ortalarından bu yana geçmişin doğal tarihinin zorba gelecekle yüzleştiği realist resimleriyle dikkat çekiyor. Lost at Sea, Sperone Westwater Gallery'nin web sitesinde; spekülatif kurgu ve uyarıcı gerçeklerin birbiri yerine geçebildiği, ahşap üzerine tutkulu resimlerin ve kağıt üzerine daha samimi çalışmaların yer aldığı sanal bir sergi. Bir timsahın bakış açısı ile su üzerindeki yangın; 1865'te ABD tarihinin en kötü deniz felaketi olarak görülen S.S. Sultana buhar gemisinin Mississippi Nehri üzerindeki patlamasını detaylandırıyor. Rockman'ın tüm eko-aktivist tutkusu ile gerçekten sadece resim sanatı için burada olduğu açık.


NIKI DE SAINT PHALLE: STRUCTURES FOR LIFE
MoMA PS1, vizyoner feminist ve aktivist sanatçı Niki de Saint Phalle'nin çalışmalarının ilk New York müze sergisini sunuyor. Sergide heykeller, baskılar, çizimler, mücevherler ve arşiv materyalleri dahil olmak üzere sanatçının ölümüne kadar, 1970'lerde yarattığı 100'den fazla eseri yer alıyor. Saint Phalle'in disiplinlerarası yaklaşımını ve kilit sosyal ve politik konulara katılımını vurgulayan sergi; çevreleri, bireyleri ve toplumu dönüştürmek için yarattığı çalışmalara odaklanacak. Kariyerinin başlarında Saint Phalle kabul edilmiş sanatsal uygulamalara karşı geldi, birleştirme ve eylemsel üretim biçimlerini kullanan işler yarattı. 1960'ların sonlarından başlayarak büyük ölçekli heykeller yapmaya başladı ve bu da uygulama alanlarının mimari projelere, heykel bahçelerine, kitaplara, baskılara, filmlere, tiyatro setlerine, kıyafetlere, takılara ve kendi ünlü parfümüne kadar genişlemesine yol açtı. Bu dönemden itibaren Saint Phalle, sosyal alan siyaseti ile işbirliği ve bağlılık inancını yansıtan bir dizi yenilikçi eser de yarattı. Serginin merkezinde, Saint Phalle'nin 1970'lerin sonunda inşa etmeye başladığı ve geliştirmeye devam ettiği, Roma'nın dışında büyük bir mimari park olan merkezi yaşam projesi Tarot Garden da dahil olmak üzere büyük ölçekli açık hava heykelleri ve mimari yapılarının incelenmesi yer alıyor. 1998 yılında halka açılan tarot güvertesinin bahçe ve yapıları, Saint Phalle'in algıyı değiştirmek için sanat kullanımını vurgulayan etkileşim ve yansıma anlarına izin veriyor. Sergi, Moma PS1 web sitesinden online olarak görüntülenebilir.


GRACE WEAVER: STEPS

Trajikomik gündelik çarpıcı portrelerinde Grace Weaver; benlik kavramı, samimiyet ve bireysel deneyimin altında yatan sosyal ve kültürel koşulları inceliyor. Weaver'ın yeni resimleri, çağdaşlarının öz bilinçli performansına ve güvencesiz temellerine keskin ama empatik bir bakış açısı getiriyor. Çalışmasında vücudun kendisi senaryo haline geliyor; eğlenceli, süpürücü çizgiler ve parlak renkteki yoğun düzlemler, her biri kendi fiziksel ağırlığını yönlendiren ve kadın deneklerini etkileyen sözel unsurlar olarak işlev görüyor. Weaver'ın resimleri onun "kamusal yaşam tiyatrosu" dediği şeyin bir keşfi. Çatışmada, diğer sokak sahnelerinde olduğu gibi kaldırım, kişilerarası dinamiklerin ve güç mücadelelerinin oynandığı bir sahne olarak hizmet ediyor. Weaver, bu sosyal dokuya gömülü olan çelişkileri şakacı bir şekilde araştırıyor: Kimin gücü vardır, kimin gücü yoktur; kim ortaya çıkar, kim izleyicinin bakışından gizlenir. Bu sahneler onun resim içinde bir izleyici oluşturmasına ve resim düzleminde bir kolektif halüsinasyon yaratmasına izin veriyor. Sergi, STEPS James Cohan'ın Tribeca'daki ve Lower East Side'daki galerilerinde randevu ile görülebilir.


DINEO SESHEE BOPAPE

MoMA PS1, Dineo Seshee Bopape'in ilk müze sergisini sunuyor. Bopape'nin yeni kurulumu, köleleştirilmiş halkların tarihi isyanlarına dikkat çeken Amerika ve Afrika'daki birçok bölgeden toplanmış yoğun toprak ve kil birikimlerinden oluşuyor. Dineo Seshee Bopape'in yüklü şiirsel kurulumları genellikle video, ses, seramik, bulunan nesneler ve organik ve inorganik diğer maddeleri birleştiriyor. Bu yeni kurulum, sanatçının San Francisco Modern Sanat Müzesi'ndeki son çalışmalarına dayanıyor. Bopape, çeşitli köle isyanlarının gerçekleştiği yerlerden elde edilen toprak ve kil aracılığıyla egemenlik ve kendine sahip olma fikirlerini araştırmaya devam ediyor. Dünya maddesini, katı topraktan toprağa, kilden toza, değişen ve gelişen tüm hallerinde yeni sanatsal forma dönüştürerek yeniden oluşturuyor. Kurulum, 18. yüzyılda transatlantik köle ticareti için önemli bir merkez olan New York City ve günümüzün Canal Street'ine yakın ünlü 1712 köle isyanının bulunduğu yerlerden. 1734'te Portekiz doğumlu köle Marie-Joseph Angelique'nin sahibinin evine ateş açtığı Kanada, Montreal, şu anda Eski Montreal'in çoğunu yakan büyük bir yangına neden oldu ve N'Der, Senegal, burada 1819'da Walo kabilesinin kadınları, Moors'tan gelen yakalama ve köleleştirme ile sonuçlanacak işgali öğrenince, çocuklarıyla birlikte bir evde toplanarak evi ateşe verecek ve toplu intiharla ölmeyi seçecekti. Bopape'in MoMA PS1'deki çalışması, kişisel egemenliklerini hatırlayan ve onurlandıran bir bireyin, güçlü bir isyan eylemi anlamına geldiğinin altını çiziyor. Bu çok özel sergi, Moma PS1'in web sitesinden online izlenebilir.


ALIEN LANDSCAPE
303 Gallery, Alien Landscape adlı yeni tematik grup sergisiyle yeniden açılıyor. Sergi, galerinin fiziksel alanında görüntüleniyor ve aynı zamanda geniş bir çalışma yelpazesiyle online bir Görüntüleme Odası olarak da sunuluyor. Alien Landscape, doğal dünyayı ve ötesini tasvir etmek için çeşitli çağdaş yaklaşımları bir araya getiriyor. Bu sergideki sanatçılar, dikkatimizi yeniden düşünülecek belirli bir manzaraya, fenomene, bitkiye veya yaratığa yönlendirerek bizi yüzleştiriyorlar. Serginin dayandığı nokta şu: İnsan müdahalesi ve teknolojisinin izleri ortaya çıkmasına rağmen göze çarpmayan bir şekilde insanların kendileri vardır. Gözlemlenmiş ve icat edilmiş bölgeler oluşturarak bu çalışmalar perspektifimizi yeniden şekillendirirken, büyük bir gezegenin sadece küçük bir parçası olarak dikkatimizi ve farkındalığımızı geliştiriyor. Sergi, 303 Gallery web sayfasından ya da randevu ile ziyaret edilerek görülebilir.

BİZE ULAŞIN