Bazaar’ın Modaya Yön Veren İkonik Editörü ile Tanışmaya Hazır Mısınız?
MODA

Bazaar’ın Modaya Yön Veren İkonik Editörü ile Tanışmaya Hazır Mısınız?

Emmy Ödüllü aktris Glenn Close, bir dijital platformda yayınlanacak yeni dizisinde Bazaar’ın ikonik baş editörü Carmel Snow’a hayat vermeye hazırlanıyor.

GÜNCELLEME TARİHİ: 26 Aralık 2023

Yazı Ece Büyükçolpan

Dünyanın en eski moda dergilerinden Harper's Bazaar'ın popüler kültüre yön veren mirasının namını yürüten önemli isimlerden, derginin Amerikan edisyonunun 1934 – 1958 yılları arasında baş editörlüğünü üstlenen Carmel Snow'un başarıları, bir dijital platform aracılığıyla senaryoya aktarılıyor.

Emmy Ödüllü aktris Glenn Close'un Carmel Snow olarak izleyici karşısına çıkacağı on bölümlük mini dizi The New Look 'un adı Carmel Snow'un ikonik moda tasarımcısı Christian Dior'un 1947 İlkbahar koleksiyon defilesine katıldığı gün moda literatürüne kazandırdığı "görünüm" (look) ifadesinden ilham alıyor.

Glenn Close, Bazaar'a verdiği özel bir röportajda şunları söylüyor: "Benden Carmel Snow gibi ikonik bir figüre hayat vermemi istediklerinde açıkçası çok heyecanlandım. Umarım moda tarihinde oyunun kurallarını değiştiren bu ikonik ismi canlandırmanın hakkını verebilirim."

Close'un Carmel Snow olarak sergilediği performansının ürünü olan ilk fotoğraflar, başarılı oyuncunun ince bir zarafetle ikonik figürün devrim niteliğindeki varlığını izleyiciye aktarabileceğinin sinyalini veriyor.

Glenn Close Carmel Snow rolünde, The New Look, Roger Do Minh

Yapımın ilham aldığı hikâye Carmel Snow'un, Christian Dior imzalı 1947 Dior İlkbahar defilesinin yenilikçi tasarımlarına şahit olduktan sonra koleksiyondaki parçaların terzilik standartlarının sınırlarını aştığını dile getirerek ifade ettiği "Bu tam bir devrim, sevgili Christian. Tasarımlarının hepsi yepyeni bir görünüme sahip," sözleri olsa da dizinin devamının bununla sınırlı kalacağını düşünmek, Snow'un popüler kültüre yön veren çeşitli anıları göz önünde bulundurulursa, yanıltıcı bir çıkarım olabilir.

Peki Carmel Snow kimdir?

Snow ile aynı dönemde Harper's Bazaar'ın sanat yönetmenliğini üstlenen Alexey Brodovitch ve moda editörlüğünü üstlenen Diana Vreeland ile birlikte bir takım halinde moda dergisi kavramını yeniden icat ettiklerini öne süren Harper's Bazaar'ın günümüzdeki konular editörü Stephen Moallem'in övgüler yağdırdığı ikonik editör Carmel Snow'un başarılarına yakından bakıyoruz.

"Moda, uranyum kadar gizemli ve bir o kadar patlayıcı ama havadan bile daha hafif bir elementtir." – Carmel Snow

Carmel Snow, 1956

21 Ağustos 1887'de Irlanda'nın Dublin şehrinde Carmel White olarak dünyaya geldi. Babasının vefatının ardından annesi ile New York'a taşınan Snow'un annesi Annie çok geçmeden kendini New York sosyetesinin önde gelen terzilerinden biri olarak kabul ettirdi.

Carmel'in modaya olan sevgisi ve ilgisi küçük yaşlarda annesiyle birlikte Paris'teki koleksiyonlar için seyahat etmesiyle şekillenmeye başlar. Birinci Dünya Savaşı sırasında Paris'te bulunmasıyla kadın Kızılhaç İşçilerinin başına getirilir. Burada edindiği güçlü bağlantılar aracılığıyla 1921 yılında New York'a döndüğünde kendini Condé Nast grubunun Vogue dergisinde moda editörü yardımcısı olarak bulur.

Kartal gözlü, yükselen bir yıldız

Vogue'da henüz bir asistanken "kartal gözlü" ve gelecek vadeden bir yıldız olarak nitelendirilmeyi başardı Carmel. 1926 yılında, 39 yaşındayken moda editörlüğüne yükseldi ve George Palen Snow ile hayatını birleştirdi. Evliliğinin ertesi yılı ailesini kurmaya başlayan Snow, arka arkaya üç kız çocuk sahibi oldu. Bilinene göre Snow, her hamilelik için yalnızca birer hafta izin kullanıyordu.

Carmel Snow'un kardeşlerinden biri olan Tom White, 1929 yılında Hearst yayınlarının genel müdür olarak atanmıştı. Carmel Snow, Condé Nast'ın karşısında geçip kariyerine devam etmeyeceğine dair söz verse de, 1934 yılında Harper's Bazaar dergisinin genel yayın yönetmeni olarak Hearst grubuna geçti.

Carmel Snow, işe her gün getirdiği notlarla dolu torbasıyla ünlüydü: okuyucularının bilmesi gerektiğini düşündüğü şeylerle ilgili karalamalar ve kupürler. Snow, derginin sadece iyi giyimli kadınlara değil, "iyi giyimli zihinlere de hitap etmesi" gerektiği kanısındaydı.

Sektöre yeni yetenekler kazandırdı

Carmel Snow, pek çok kez çeşitli sektörlere keşfedilmeyi bekleyen yetenekleri kazandırmasıyla ünlüydü, "kartal gözlü" sıfatının hakkını verircesine...

Snow'un keşfedip beslediği yetenekler arasında Macar spor ve haber fotoğrafçısı Martin Munkacsi de vardı. 1933 yılında onu Aralık sayısının "Palm Beach" başlıklı yazının fotoğraflarını çekmesi için Munkacsi'yi ikna etti. Munkacsi, çekim esnasında İngilizce konuşamayan modele, görüntüyü çekerken kameraya doğru koşması talimatını vererek moda dünyasında bir ilke imza attı. O çekime kadar hiçbir model hareket halinde gösterilmemişti; moda fotoğrafçılığı geri dönülemez bir şekilde yön değiştirdi. Snow'un öncü keşiflerinden biri de Harper's Bazaar dergisini etkili bir yayın haline getiren Rus asıllı sanat yönetmeni Alexey Brodovitch oldu.

Öte yandan, moda fotoğrafçılığına erkeklerin hakim olduğu bir dönemde Snow, Diane Arbus, Louise Dahl-Wolfe, Toni Frissell ve Lillian Bassman gibi kadın fotoğrafçıların paha biçilmez yeteneklerini dünyaya tanıttı.

Daisy ve Violet Hilton, Martin Munkacsi, 1933

Modaya yön veren editör

1936 yılında Snow, St. Regis otelinin dans pistinde beyaz dantelli Chanel elbiseli, saçı çiçeklerle süslenmiş bir kadın gördü ve ona Harper's Bazaar'da iş teklifi etti. Harper's Bazaar'da işe başlamak üzere olan beyaz dantelli Chanel elbiseli kadın, "tüm zamanların en iyi moda editörü" olarak kabul edilerek sonrasında Vogue dergisinin ikonik genel yayın yönetmeni olarak moda tarihine geçecek Diana Vreeland'den başkası değildi.

Her daim bukleler halinde topladığı saçları ve boynuna yerleştirip vazgeçemediği inci gerdanlığıyla Carmel Snow, Paris moda defilelerinin en önemli ismiydi. 1947 yılında Christian Dior'un, 1947 İlkbahar koleksiyonu defilesini izlemesinin ardından tasarımlardan büyülenen Snow, her bir kombini "görünüm" (look) olarak adlandıran kişi olarak moda arşivlerine bir kez daha adını mühürledi.

Snow, aynı zamanda Cristóbal Balenciaga'nın sadık bir destekçisiydi ve hayatının büyük bölümünde yalnızca onun takımlarını tercih etti.

Diana Vreeland, 1983

Modanın ötesinde düşündü

Carmel Snow, iplerini eline aldığı yorgun düşen moda dergisi Harper's Bazaar'ı çemberin dışını görebilen bakış açısıyla canlandırdı. Moda sektörünün yanı sıra, Andy Warhol, Truman Capote, Lauren Bacall, Cecil Beaton, Henri Cartier Bresson ve Richard Avedon gibi isimlere yer verip dergiyi çeşitli konularla zenginleştirerek daha geniş bir kitleye ulaştırmayı başardı.

Snow, 1961 yılında uykusunda huzur içinde hayata veda etti. Kırmızı işlemeli Balenciaga takımıyla tabutuna yatırıldı. İkonik moda fotoğrafçısı Richard Avedon'a modaya ve popüler kültüre bu denli yön veren Carmel Snow'un neden Hollywood yıldızları kadar bilinmediği sorulduğunda Avedon onlara şöyle cevap verdi: "O, yıldızlık bir kavram haline gelmeden çok önce bu dünyayı terk etti. Onun zamanında yıldızlar yoktu."

Carmel Snow'un ikonik yaşamını mercek altına almaya hazırlanan The New Look, 14 Şubat 2024'te izleyicileri ile buluşacak.

"Zarafet iyi bir zevk ve bir miktar da cüretkarlıktır". – Carmel Snow