Sirküler Güzellik, Sektörün Atık Sorununa Son Verebilir
YAZI ÇEVİRİ SİMAY KESKİNTEPE
Güzellik endüstrisinin bir sürdürülebilirlik sorunu olduğunu bilmek için yalnızca kendi makyaj malzemelerinize bakmak yeterlidir: Yılda 120 milyar birim atık üretmekteyiz. Milyarlarca dolarlık sektörle ilgili bu çirkin gerçek, içerik tedariki, çevreye zararlı formülasyonlar ve savurgan kullanımlarla ilgili çok sayıda endişe verici sonucu beraberinde getiriyor. Güzellik markalarının hızla değişen trendlere ayak uydurmak için hızla yeni ürünler piyasaya sürmesiyle, endüstrinin statükosu, şiddetli rekabetin ortasında kâra öncelik vermek olmuş durumda. Bu karmaşadan çıkıp, kendi yolumuzla, kullandığımız favori cilt ürünlerimizin ambalajlarının hepsini geri dönüşüme sokmak ise...bilmiyoruz.
Ama bu umutsuz olduğumuz anlamına gelmiyor, çünkü Emma Lewisham tarafından kurulan Yeni Zelanda merkezli lüks yeşil güzellik markası, resmi olarak dünyada bir çözüm modelleyen ilk şirket. Marka, benzeri görülmemiş bir hamleyle, fikri mülkiyetini halka açıklayarak küresel güzellik piyasasının rekabet ortamına meydan okuyan, karbon pozitif statüsüyle tamamlanmış yüzde 100 döngüsel bir iş modeline ulaştı. Lewisham, "Gerçekten değişimi görmek istiyoruz" diyor. "Karşılaştığımız sorunlar, bir işletmenin veya markanın başarısından çok daha büyük ve tüm bunları çözeceksek, işbirliği yapmak çok çok önemli. Rekabetin önündeki engelleri bir kerede ve herkes için yıkmalıyız. Bu anlayış, artık güzelliğin geleceği olmalı."
Bu başarı, Lewisham'ın kahramanı, dünyaca ünlü çevreci, etolog ve Birleşmiş Milletler Barış Elçisi Dr. Jane Goodall'ın da yazılı onayını aldı. "Emma Lewisham güzellikte yeni bir ölçüt belirliyor olabilir, ancak aynı zamanda tüm endüstrilerin nasıl çalışması gerektiği konusunda bir yol belirliyorlar; sirküler, atıksız ve karbon pozitif. Emma Lewisham'ın Güzellik Çemberini ve koydukları tüm sistemleri yürekten destekliyorum. Dünyayı daha iyi bir yer haline getirmeye çalışan bir proje olarak, gayet yerinde bir karar," diye yazıyor Goodall.
Sirküler Güzellik, Sektörün Atık Sorununa Son Verebilir
DAİRESEL GÜZELLİK NEDİR?
Terim, onarım ve yeniden kullanım yoluyla malzemeleri kullanımda tutan, kalite yoluyla ürün yaşam döngüsünü uzatan ve israfı kalıcı olarak en aza indiren yeşil bir iş modelini ifade eder. Lewisham, "Güzellik endüstrisi şu anda, dünyadan aldığımız, başka malzemelere dönüştürdüğümüz ve ardından tüketicilerin onu çöpe attığı doğrusal ekonomik model etrafında inşa edilmiştir. Bu al-yap-at sistemi eşi görülmemiş miktarda israftan sorumludur" diyor. "Üreticileri tatmin ediyor olabilir, ancak onsuz yaşayamayacağımız tek şeyi desteklemiyor: Dünya."
Karbon pozitifliği içeren döngüsel bir model elde eden ilk lüks güzellik markası olmak, kapsamlı bir araştırma ve geliştirme sürecinden geçmek ve üretimin her aşamasında karbon emisyonlarını takip etmek için Toitū Envirocare gibi bağımsız çevre kuruluşu ajanslarıyla işbirliği yapmak anlamına geliyordu. "Bu noktaya gelmek, ekibimizin uzun yıllar süren sıkı çalışmasının ve özverisinin sonucu oldu" diyor. "Döngüsellik, yolculuğumuzun başlangıcından bu yana devam ediyor."
Bunun, her ürünün yeniden doldurulmasına, kullanımda tutulmasına ve çöpten çıkarılmasına izin vermek için ambalajlama, makine ve iş süreçlerinin araştırılması ve geliştirilmesine büyük yatırım yapmak anlamına geldiğini de ekliyor.
Sirküler Güzellik, Sektörün Atık Sorununa Son Verebilir
YENİDEN KULLANILABİLİR VE YENİDEN DOLDURULABİLİR AMBALAJ
Döngüselliğe ulaşmak, büyük ölçüde yenilikçi ambalajlara dayanıyordu. "Güzellik endüstrisindeki en büyük karbon emisyonu katkısı tek kullanımlık ambalajlardır" diyor. "Karbon emisyonlarımızın haritasını çıkarırken, yepyeni ambalajların aksine, sirküler olarak tasarlanmış yedekleri satın aldığımızda karbon emisyonlarının yüzde 74'e kadar azaldığını kanıtladık."
"Geri dönüşüm döngüselliğin bir parçası olsa da, yeniden kullanım her zaman önce gelmelidir" diye belirtiyor. "Tipik olarak, yeniden doldurma önemli ölçüde daha az enerji ve kaynak gerektirir, bu nedenle daha az sera gazı yayar."
KARBON İZİ
Lewisham'ın başarısının bir başka yönü de, karbon pozitif sertifikalı hale gelerek karbon nötrlüğünün ötesine geçiyor.
Lewisham, "Sertifikalı karbon pozitif bir isim olmak için dünya lideri bağımsız bir çevre sertifikasyon kuruluşu olan Toitū Envirocare ile çalıştık" diyor. "12 ayı aşkın bir süredir, yetiştirme, hasat, nakliye, ürün paketleme ve kullanım ömrü dahil olmak üzere ürünlerimizin yaşam döngülerinin her aşamasında yayılan karbon emisyonlarını ölçtük. Bu, karbon emisyonlarını nerede azaltabileceğimizi net bir şekilde görmemizi sağladı ve ilk çağrı noktası olarak kapsamlı bir karbon azaltma stratejisi uygulamamız gerekiyor." ''Oldukça zaman gerektirdi, ancak güzellik markalarının arzu edeceği yeni bir eko-sorumluluk temeli oluşturan bir bakış ve süreç kazandırdı.''
REKABET YERİNE İŞBİRLİĞİ
Lewisham'ın doğa dostu taahhüdünün son adımı, yoğun emeklerinin meyvelerini diğer markaların da aynı şekilde takip etmesi için halka açık hale getirmek oldu. Lewisham, "Güzellik Planımızı paylaşmak, hafife aldığım bir karar değildi, çünkü bu kuşkusuz markamızın rekabet avantajlarından biri olabilirdi. Ancak, diğer markalar bize sirküler ve karbon pozitif bir yolda katılmadıkça hiçbirinin önemi yok.''
Umarım ki diğer markalar, Güzellik Planını paylaşarak, dairesel ve karbon pozitif bir modele geçişlerini hızlandırmak için inovasyondan ve yatırımlarımdan da faydalanabilirler. Lewisham'ın dokunaklı bir şekilde, işbirliğinin gücüne ve önemine olan inancı, Goodall'ın da güzellik girişimcisini övdüğü bir başka konu oldu. Goodall, "Emma Lewisham'ın kalıcı değişim yaratma tutkusuna hayranım," diye yazıyor. "Sürdürülebilirlik IP'lerini sektör genelinde paylaşmak güçlü bir adım ve tüm markaları onların liderliğini takip etmeye çağırıyorum. İşte gerçek değişimin başladığı an, birlikte çalıştığımız zaman olacak."