Dokumanın Ardındaki Gözler:
Röportaj I. Simay Keskintepe
Bu sene genişleyen sergi alanı ve içerikleriyle dopdolu bir deneyim sunan Mamut Art Project'te, 43 sanatçının eserleri ve "Dreamscapes" adı altında özel bir seçki sergileniyor. Türkiye genelinde bağımsız sanatçıların üretimleriyle büyümeye devam eden Mamut'a ise bu sene Türkiye'den yurt dışına göç etmiş bir çok sayıda genç sanatçı başvurdu.
Sergilenecek işler arasında video başta olmak üzere dokuma ve yerleştirmeler dikkat çekerken; seramik, illüstrasyon, dijital, fotoğraf, kolaj ve resim dahil olmak üzere birçok alanda üretimler yer alıyor. Deniz Satır Hartikainen'de bu sene dokuma eserleriyle projeye katılan isimlerden.
Finlandiya'nın Jyväskylä şehrinde bulunan Türk asıllı bir kilim üreticisi olan Deniz, kumaş illüstrasyonlarını tafting yani kilim dokumak için kullanılan kancalama tekniğini kullanarak duvar kilimlerine dönüştürüyor. Geleneksel kilim yapım tekniklerini tuhaf, psikedelik tasarımlarla birleştiriyor. Türkiye'de büyüyen Deniz, geleneksel kilimcilikten her zaman etkilendiğini ve aynı şeyin Fin dokuma kültürü için de geçerli olmasından ve kendi bakış açısını harmanlayarak tasarımlarımı uygulaması, bu yöresel halk sanatlarını bir araya gelmiş yüksek bir ilhamının sonucu.
Bu sene ile de beraber, Deniz'in Mamut Art Project'e sunduğu 2. başvurusu: '' İlkinde, bana tahsis edilen duvara irili ufaklı şekilde dokuduğum ve benim için gözümü kaybetme korkumu temsil eden (çapı 20cm'den 35 cm'e kadar değişkenlik gösteren) göz halılarından eklemek istediğimi belirtmiştim. Bu başvurumda ise onun biraz daha genişletilmiş bir versiyonu için başvuruyorum. Burada istediğim, At a Gig, Vilpitön Hymy, Rug on Drug ve Agooza isimli halıları duvarda sergileyip, Ommetaphobia isimli küçük duvar halılarını bu işlerin etrafına, bana ayrılan duvarı kaplayacak şekilde yerleştirmek isterim. Bunu şu şekilde de algılayabilirsiniz: Bu saydığım işlerimde dokuduğum kadınların etrafında onlara bakan onlarca göz..'' diyor.
Çapları 15 cm'den 40 cm'e değişen ebatlarda, bir tür yün-akrilik karışımından ince dokumayla üretilen bu irili ufaklı gözler "göz korkusu" anlamına gelen "Ommetaphobia" başlığı ile tanımlanıyor.
Deniz'e Mamut Art Project süreci ve yaratım sürecinde ona ilham olan gözleri sorduk...
Dokumanın Ardındaki Gözler:
Vilpitön hymy(samimi bir tebessüm) | Boyut: 35 cm çapında | Teknik Malzeme: Punch Needle Dokuma / Merino Yünü-akrilik karışımı | Üretim Yılı: 2021
Mamut Art Project'in ulaşılabilir sanat anlayışı senin için ne ifade ediyor, süreç senin için nasıl geçiyor?
Mamut'un ulaşılabilir ve çok çeşitli sanat ortamı olmasının önemi bir yana, bu alanda işleri daha az bilinen sanatçılar için de buna ilgi duyan kitleleri birleştiriyor olması çok önemli. Finlandiya'da yaşıyorum ve Türkiye'deki sanat topluluklarında daha önce bulunmadım. Mamut Art Project benim için ilk adım oldu ve anlaşılmış olduğumu hissetmek çok keyifli bir his.
Dokumanın Ardındaki Gözler:
Halı dokuma konusunda sana ilk ilhamını veren şey ne oldu?
Halısı ve kilimi bol olan bir evde büyüdüm. Bir de lisede, Finlandiya'da bir köyde 1 sene değişim öğrencisi olarak kaldım. Evin dokuma odası vardı ve her odada geleneksel 'Rya' duvar halıları vardı. Genel olarak yünle uğraşmayı çok seviyorum. Hatta Hukuk Fakültesi bitirip Finlandiya'da bir halıcılık okulunda okumaya başladım.
Dokuma eserlerinde gözler en çok dikkati çeken noktalar. Neden gözler peki?
Göz işleri başta gözümü kaybetme korkumdan yola çıkarak yaptığım işler ama zaman geçtikçe anlamlarının da değiştiğini hissediyorum. Kanlanmış gözler bana sona yaklaşan bir tahammül edişi anımsatıyor. Bir yandan da onlarca gözün bir araya gelmesi dedikodu kültürünü de bir atıf aslında. Her hareketinizde size bakan gözler ve yargılayış...
Dokumanın Ardındaki Gözler:
Pandemi yaratıcı sürecini nasıl etkiledi?
Pandemi benim yaratıcı sürecimin var olmasının sebebi. Daha doğrusu yaratıcılığıma güvenmeye başladığım zaman 2020 senesi. En sevdiğim işlerimi pandeminin ilk başladığı dönemlerde yaptım. Dokumacılık okumaya yine bu dönemde karar verdim. Bu süreçte, beni mutlu etmeyen şeyleri yapmayı bıraktım denebilir, yaratıcılığıma en çok etki eden şey buydu sanırım.
Deniz'in işlerini ve sergilerini Instagram'daki profili denizhartik 'den ve https://www.denizhartikainen.com adresinden takip edebilirsiniz.