Lüks tasarımların hangisine yatırım yapmalı?
MODA

Lüks tasarımların hangisine yatırım yapmalı?

İkinci el lüks çağında gardıroplar birer yatırım aracına dönüşüyor.

GÜNCELLEME TARİHİ: 3 Nisan 2020

Nordstrom'un New York'taki yedi katlı yeni mağazasında yer alan See You Tomorrow; Balenciaga sneaker'lardan rengarenk moher Ganni trikolara pek çok trend parçayı uygun fiyata sunuyor. Ancak burası sıradan bir indirim reyonu değil. Lüks zincir mağazacılıkta yepyeni bir anlayışı temsil eden shop-in-shop'ta satılan her şey ikinci el. Nordstrom'un yaratıcı projeler başkan yardımcısı Olivia Kim, bu kadar büyük bir perakende markasının neden ikinci ele yöneldiğini sorduğumuzda, "Amerikalıların yarısından fazlası, kiralama, tekrar satış ya da konsinye satış gibi yöntemlerle bir şekilde ikinci el ticarete dahil oluyor" diyor.

Geleneksel doğrusal alışveriş modelinin "giy ve at" eğiliminin aksine, dairesel moda ekonomisi lüks ürünleri sirkülasyonda tutarak hem çevreye olumlu bir etki sağlıyor hem de moda endüstrisinin geleceğinde önemli bir rol oynuyor. Olivia Kim, "İkinci el ticareti bir yandan da lüks ürünlere yatırım yapmanın doğruluğunu kanıtlıyor. Çünkü bir şeyin giyildikten sonra bile değerini kaybetmediğini gösteriyor bize" diyor.


Dior Book Tote

O halde bahar için nelere yatırım yapmalı?

İkinci el çanta markası Rebag, lüks ürünlerin yeniden satışına yönelik bir değer tahmini endeksi hazırladı. Kısa süre önce tanıtımını yaptığı Clair (Comprehensive Luxury Appraisal Index for Resale), yatırım yapılabilecek lüks markaları yüksek riskli olanlardan güvenli olanlara doğru sıralıyor. Gucci, Saint Laurent ve Louis Vuitton, yüzde 55-75 arasındaki yeniden satış değeriyle listenin ilk sıralarında yer alıyor. "Eğer lüks bir çanta alacaksanız, potansiyel satış değerini görmek için Clair'e bakmanızda fayda var" diyor Rebag'in pazarlama direktörü Elizabeth Layne. Dior Book Tote, Fendi Baguette ve Gucci 1955 Horsebit'in bu aralar en hit parçalar olduğunu ekliyor.


Fendi Baguette

"Klasik tasarımlara yatırım yapmak, trend olanlara kıyasla çok daha mantıklı. Yeni bir model almak isterseniz de doğal renkleri tercih etmelisiniz." Lüks konsinye hazır giyim devi RealReal, tüm satış kanallarında blazer ceketlere olan talebin yüzde 123, pantolonlara olan talebin ise yüzde 145 arttığını söylüyor. "Peki, bu sıralar ne alalım?" diye sorduğumuzda, RealReal kadın departmanı başkanı Sasha Skoda, "Riccardo Tisci'nin Burberry için tasarladığı her şey olabilir" diyor. "Etekli takımları, üste oturan blazer ceketleri ve plili pantolonları muhteşem. Müşterilerimiz hepsine yoğun ilgi gösteriyor" diyor.

Ocak ayında RealReal, son 10 yılda toplam bir milyon ikinci el tasarım sattıklarını açıklayan bir rapor yayınladı. Rapordaki en enteresan verilerden biri, Nanushka vegan deri tasarımların elde ettiği yüzde 1090 oranındaki artıştı. Stella McCartney ise öncüsü olduğu sürdürülebilir moda markaları arasında en çok satan isim olmayı sürdürüyor. Skoda'ya göre en iyi seçeneklerden biri de Prada'nın okyanustaki atıkları geri dönüştürerek ürettiği Re-Nylon çantalar. Vintage ve güncel versiyonlar dahil tüm Prada naylon çantaların satışı yüzde 20 artmış. Bu da bizi uzun vadeli yatırımın ve klasiklerin her zaman kazandırdığı sonucuna götürüyor.
İkinci