Süpermarketlerde nelere dikkat etmeli?
MODA HABER

Süpermarketlerde nelere dikkat etmeli?

GÜNCELLEME TARİHİ: 24 Mart 2010

Birçoğumuzun başına gelmez mi? Süpermarkete aklımızda olan bir iki şeyi almak için gideriz, ve o da ne? Bir bakarız ki elimizde en az iki torba ile dışarı çıkmışız. Neden hep böyle olur? Yine kendimizi suçlarız: Bak gördün mü, iradene sahip olamadın ve gereğinden fazla aldın. Oysa süpermarketlerin tasarımları öyle bir ayarlanır ki, her şey satmaya yöneliktir. Bununla ilgili her sene milyonlarca dolar araştırmalara yatırımlar yapılmaktadır.

Süpermarketlerin sadece tek bir amacı vardır: Yiyecek satıp kar yapmaktır ve elde edebileceği en büyük karı yakalayabilmektir. Onlar sizin ne kadar sağlıklı yemeniz gerektiğini, bütçenizin kısıtlı olup olmayacağını ya da diğer detayları düşünmezler, çünkü bu bizim düşünmemiz gereken bir şeydir, onların değil. Bizim amacımız daha karışıktır. Biz hem sağlığımıza iyi gelen, hem de lezzetli ama aynı zamanda uygun fiyatlarda pratik yiyecekler isteriz.

Ben bu yazımda bazılarına değinip sizlerin daha bilinçli bir tüketici olma yolundaki ilk adımlarınızı atmanızı isterim. Ama eğer Didem'le yani benimle süpermarkette bir saat geçirmek isterseniz de gerekli detayları http://www.sayasa.com/beslenme.htm da bulabilirsiniz.

1. Süt ve süt ürünleri çoğu zaman en arka reyonda duvara dayalı dururlar, çünkü bu ürünler her evde kullanılan başlıca tüketilen gıdalardır. Siz, tüketici olarak ihtiyaç duyduğunuz ürünü almaya gidene kadar yolda diğer reyonlardan geçerken gözleriniz başka yiyeceklere de takılır. İşte eğer o yiyecekleri ihtiyacınız olmadığı halde alıyorsanız, o zaman sizde süpermarket oyununa geldiniz demektir.

2. Çiçekler ve çoğu fırın ürünleri gibi güzel kokan gıdalar hemen girişin yakınında sunulur, çünkü amaç güzel yayılan kokuyla sizi cezp etmek ve size satış yapmaktır.

3. En fazla kar yapan gıda ürünleri orta reyonda yerden aşağı yukarı 150cm yukarıya yerleştirilirler, çünkü böylelikle birçok yetişkin tarafından gözlüksüz dahi rahatlıkla görülebilirler.

4. En çok satan markalara hep daha çok yer ayrılır, çünkü onların yeni çıkan ya da az satan ürünleri çok satanlarla karışırsa kendilerine daha çok alıcı bulurlar.

5. Eğer çok sağlıklı bir gıda değilse hep paketlerin arkalarında besin değerleri ufacık ve görünmeyecek yerlere yazılır. Gözlük takmayanlar bile çoğu zaman büyüteçe ihtiyaç duyabilirler?

6. Süpermarketler kendi markalarıyla çıkardıkları ürünleri en çok satılan ürünlerin hemen yanına yerleştirirler ki kendi markaları da daha çok satılsın.

7. Reyonlar mümkün olduğunca dar yapılır. Böylelikle önündekini geçemeyen kişi mecburen o reyondaki mallara da bakmak durumunda kalır ve umut edilir ki bakarken de aklında olmayan bir iki şeyi de satın alsın.

8. Arka fonda ağır bir müzik çalar. Bunun da nedeni sizi süpermarkette ağır ritimle daha fazla tutabilmektir.

9. Dolanırken bazı firmalar size tadımlık ürünlerinden verirler. Tabii ki amaç size o ürünü sevdirmek ve satış yapmaktır.

Yapılan araştırmalara göre süpermarkete gidenlerin yüzde 70'inin ellerinde alışveriş listesi oluyor, fakat bunlardan sadece yüzde 10'u listesine sadık kalıyor ve diğerleri daha fazlasını alıyor. Umarım bu yazıyı okuduktan sonra çok daha bilinçli bir süpermarket tüketicisi olmaya karar verirsiniz.